الموجز اليوم
الموجز اليوم
انجي عازار ..تطرح ” خط احمر ” احتفالا بثورة 30 يونيو..ندوة” تدعيم أواصر العمل الوطني ” بمكتبة مصر العامة أستاذ بجامعة العاصمة يطالب البرلمان بتشريعات عاجلة لتحسين رواتب أعضاء هيئة التدريس مصطفى كامل..يتصدر التريند بأغنية ”شوفتوا الخاين” بعد ساعات من طرحها مصطفى قمر: يهمنى بعد رحيلى الجمهور يقول قدم فن محترم ..وحسام حسن يقود المنتخب بقلبه رشا الجندي تشيد بالعرض المسرحي ( النمرة غلط ) إنتاج نقابة المهن التمثيلية تعيين الدكتور رضا الوكيل رئيسا لدار الأوبرا المصرية..وياسر شعلان رئيسا للإدارة المركزية للموسيقى والباليه المسلماني فى براغ : الدولة المصرية تدعم ماسبيرو من أجل مستقبل مستدام لإعلام الخدمة العامة *مهرجان القاهرة السينمائي الدولي يشارك في فعاليات ”أسبوع الحزام والطريق للسينما” بمهرجان شنغهاي السينمائي الدولي* هيما الحفناوى ..ضيف برنامج ”سعد مولعها نار ” اليوم ملتقى وبرنامج ”بيرسونا” للفنون التشكيلية يختتم فعالياته بالأوبرا ”الأوسكار ”يختار مجموعة من المبدعين العرب من بينهم أحمد حافظ ومحمد عطية وسعاد بشناق

شارموفرز..يطرح ”هل ؟”لتسليط الضوء على معاناة أهل غزة

طرح فريق شارموفرز، عبر قناتهم الرسمية بموقع يوتيوب، والمنصات الموسيقية المختلفة، أغنية جديدة بعنوان "هل ؟"، دعما للقضية الفلسطينية، وهى من كلمات محمد الشافعى، وألحان أحمد بهاء، وتوزيع محمد العرقان.. ومن توزيع شركة "ديجيتال ساوند".
قرر فريق شارموفرز طرح أغنية "هل ؟"، لتسليط الضوء على الكوارث الإنسانية التي تحدث على الأراضي الفلسطينية، وما يتعرض له أهالي قطاع غزة على يد جيش الاحتلال، وتضامنا من الفريق، وتعبيرا عن حزنهم، فى ظل استمرار الحرب، وبوتيرة قوية تحصد معها أرواح مئات الفلسطينيين يوميا..تقول كلمات أغنية "هل ؟":..
هل فيه طريقة .. للرجوع للحياة؟
بعد الحقيقة .. وبعد اللي شوفناه
بعد انعدام الانسانية .. والرجوع للجاهلية
والمشاهد المأساوية .. وكل اللي عيشناه
هل فيه طريقة .. نبتسم ونعيش
والناس هناك .. يومهم ميعديش
مع اننا نفس القضية .. وكلنا نفس الضحية
الفرق بينا خطوتين .. يعني المسافة ، مفيش
بعد استماع .. صوت الاهات
ع التليفونات .. رؤيا الوشوش المقهورين
جوه الشاشات
بعد ما عرفنا ألام .. وعيونا بطلت تنام
وحضرنا قَتل الأُمنيات
وشوفنا ناس بِقلوب حَجر .. عُمي النَظر
إخترعوا أسباب للسكات
ميهمهومش لا صوت صريخ.. ولا صوت عِياط
ويهمهم صوت ضحكهم ، وقت الحداد
هل فيه طريقة .. للرجوع للحياة
بعد سمع بُكا البنات ع الأمهات
وجع الأم وحزنها .. خوفها وكسرة قلبها
قلة حيلتها وضعفها .. واملها تحصل معجزات
هل فيه طريقة .. نبتسم ونعيش
والناس هناك .. يومهم ميعديش
مع اننا نفس القضية .. وكلنا نفس الضحية
والفرق بينا خطوتين .. يعني المسافة مفيش
بس احنا برضه مؤمنين بالله .. مين يهزم اللي ربه واقف معاه
هنشوف على وشوشهم ف يوم .. نفس الألم نفس الوجع والكسرة
والخوف والهموم .. والفرق بينا اننا
مِسلمين ل ربنا .. ووعده لينا اننا هنقوووم.
https://www.youtube.com/watch?v=yuFTUtO8rSs