الموجز اليوم
الموجز اليوم
نانسي عجرم ونسمة محجوب..يحييان حفلا استثنائيًا في المتحف المصري الكبير تامر الحبال: لقاء الرئيس السيسي ونظيره الإريترى يؤسس لمرحلة جديدة من الشراكة الاقتصادية والتنموية بين البلدين النائب مختار همام..يتقدم بطلب إحاطة حول الآثار السلبية لإرتفاع أسعار الأعلاف على اللحوم والدواجن مصطفى قمر..يراهن على الجرافيك وتقنيات ال CGI فى كليب ”أنا ” صبا مُبارك وأحمد عبد الوهاب في لقاء خاص ضمن برنامج ”الحكاية” إطلاق الاعلان الرسمي للدورة الثانية من ”مهرجان ظفار الدولي للمسرح” المخرج خالد يوسف: فضلت العودة إلى الفن بعد تجربة سياسية قاسية خالد يوسف..ابتعدت عن السياسة وفضلت التفرغ للفن لأنه الأقرب لي صبا مبارك.. تنتصر للعقل في مواجهة العاطفة في ”ورد على فل وياسمين” ”ملكة القطن” للمخرجة سوزانا ميرغني ..في سينما عقيل بالإمارات وائل جسار ..يفتتح موسمه الصيفي من مصر بحفل كامل العدد في الزمالك مصطفى صلاح يكتب: إعلام تحت النار..صناعة الجدل بدل الوعى

مسلم..يقرر الانفصال فى أحدث أغنياته ” مش صافيلك”

مسلم
مسلم

طرح المطرب مسلم، على اليوتيوب، وجميع المنصات الرقمية، ومحطات الراديو، أغنيته الجديدة " مش صافيلك " Video Lyrics كلمات محمود عادل، وألحان معاذ زين، وتوزيع موسيقى، إسلام شوقي، وهى من توزيع شركة "ديجيتال ساوند".
يقدم مسلم فى أغنية " مش صافيلك " الطابع الدرامى، ويعبر فيها عن قسوة حبيبه عليه، وقراره النهائى بالانفصال عنه، وهى الأغنية التاسعة من ألبومه الجديد، وتأتى هذه الأغنية استكمالا لقصص الأغانى السابقة التى قدمها مسلم، بداية بأغنية "غمة" التى طرحها فى فبراير الماضى، وهي الأغنية الدعائية والترويجية للفيلم السينمائي «درويلة»، و"واحد زيك" التى قدم فيها مدى قدرته على تجاهل حبيبه السابق، ورفضه الرجوع له مرة ثانية.. و"اتقابلنا" وقدم من خلالها فكرة انفصال حبيبين، تجمعهما مقابلة عن طريق الصدفة.. و"كفاية فراق" قدم فيها حالة حزن الإنسان على قلبه وعدم استقراره، و"واحشاك" وقدم فيها صورة لحوار افتراضى بين قلبه وعقله، وصراع داخلى عن الحزن بسبب فراق الحبيب، و"مش قادر انسى" وقدم فيها حزنه على فراق حبيبه وشوقه إليه، و"سوء اختيار" وعبر فيها عن معاناته فى حبه بعدما اكتشف حقيقة الخداع وعدم صدق المشاعر، وأغنية "لقيتك شر" وعبر فيها عن فراقه لحبيبه بعد أن فاق من وهم حبه واكتشاف خداعه.. وتقول كلمات " مش صافيلك":..

مش صافيلك
و مفتكرش هيبقى عندي شئ لغيرك
والله يسامح قلبي لو عشمان ف خيرك
هو انت ايه الجبروت دا بس و فين ضميرك
ازاي رضيت تنسى اللي كان
ظالم اناني
من كل قلبي اتمنى تبقى ف يوم مكاني
هتلف بيك الدنيا و هترجعلي تاني
هتلاقي خلاص مات الغلبان بتاع زمان
ايه الجديد , و هتفرق ايه
مبقيتش فارقه
مش هعيد , افلام معاك
نهايتها فرقه
لا خلاص , مفيهاش عتاب , مفيهاش كلام
كرهي فيك .. مش من فراغ , لا من اذاك
تسمع ايه .. من امتى كان يفرق معاك
امشي و سلام
مش هدافع
عن نفسي لو قولت اني ظالمك , ليه اراجع
ايام كانت وياك بتحلف بالمواجع
قول عادي كل اللي انت عايزه , مش همانع
لو جاي تقلب ف اللي فات
انا قلبي راضي ,
و هيتبسط لو شاف دموعك يوم قصادي
صدقني ممكن يبقى رد الفعل عادي
و هقول دا كانت ذكريات , و هواك دا مات.